Efekty

Patrně nejlepší variantou zvuku je kombinace kvalitního nástroje a kvalitního lampového zesilovače propojeného kvalitním kabelem. S tím ovšem mohou mnozí nesouhlasit, takže zároveň nutné připustit, že existuje mnoho hudebních stylů, pro které se jeví vhodnější jiný zvuk, docílený pomocí různých efektových krabiček a multiefektů. Pak nezbyde nic jiného, než si ujasnit v hlavě jaký zvuk chcete docílit a hledat prostředky jak ho dosáhnout. Níže popíši pouze základní použití některých nejpoužívanějších efektů.

Při nakupování efektů mějte napaměti, že každý takový efekt vám něco ukousne ze signálu - což je více patrné u lampových zesilovačů, než u tranzistorů. Proto je výhodné pídit se po krabičkách s tzv."bypassem" , aby takový efekt nijak nedegradoval signál ve vypnutém stavu. V případě bypassu signál pouze prochází efektem a jsou odpojeny všechny vnitřní obvody. Důležitým kritériem (zvlášť pokud máte více krabiček) je také kolik přidá efekt do signálu šumu. Např. ekvalizéry většinou šumí celkem dost.


Pořadí zapojení efektů za sebou je zhruba následující:

  1. efekty pracující s tónem (např. kompresor, wah pedál)
  2. zkreslení (overdrive, distortion, ...)
  3. nakonec vždy efekty pracující s dozvukem a modulací (flanger, delay, echo, reverb)


Pokud to váš zesilovač umožňuje , bývá výhodné umístit efekty do efektové smyčky - zejména časové efekty. Zvláště některé moderní zesilovače mají pararelní efektovou smičku, která vám umožní na zesilovači regulovat % přimíchání efektu k původnímu signálu.

V případě že váš zesilovač vlastní pouze sériovou smyčku - musíte poměr původního zvuku a efektu namixovat jen pomocí daného efektu, protože zesilovač vám do ef. smyčky pošle kompletní signál. V případě že smyčku nemáte vůbec, pak vám nezbyde nic jiného, než vše připojit hned za kytaru ještě před zesilovačem.

Kompresor může být bezproblému umístěn vždy mezi kytarou a zesilovačem.

Overdrive

Tato krabička má simulovat zkreslení původních přebuzených lampových aparátů. Zkreslení proto není až tolik razantní, často se používají i k "nakopnutí" lampových aparátů. Někdy by se vám mohlo zdát, že po zapojení overdrivu bude výsledný zvuk pro vaše uši nijaký a plochý - většinou se tyto krabičky používají na mírné zkreslení nebo k nakopnutí lampového zesilovače. Pro ostřejší zkreslení pak vyzkoušejte nějaký více kreslící efekt , např. distortion.

Overdrive                          

Distortion

Distortion slouží k změně signálu - přímo k jeho zkreslení. Na trhu si můžete vybírat mnoho variant těchto krabiček, nesoucí i různé názvy s přívlastkem. Tato krabička má agresivnější zvuk a delší dozvuk, než Overdrive.

Distortion                  

Delay (Echo, Hall)

Tento efekt přidává do signálové cesty zpožděné opakování zahraného tónu. Podle kvality a možností lze na delay nastavit počet opakování a délku dozvuku, případně i jiné atributy. Delay vynikne zejména v pomalejších sólech, či doprovodech - jen si vybavte zvuk The Edge z U2 (používal Boss DM2). U tohoto efektu je dobré mít na paměti, ža by se měl zapojovat jako poslední z efektů, případně až po zkreslení a úpravě tónu do efektové smičky. Pokud do signálu vložíte opakovačky z delaye a následně signál protáhnete zkreslovátkem, patrně nebudete se zvukem spokojeni.

Delay

Compressor

Krabička s názvem kompressor nezůstává nic dlužna svému jménu. Jejím hlavním přínosem je možnost zesílení signálu, prodloužení sustainu (dozvuku) a hlavně vyrovnání úrovně tónů.
Tím vyrovnáním myslím že nastavíte určitou úroveň výstupního signálu (hlasitost) a krabička začne kontrolovat váš vstup: pokud je úroveň vyšší než nastavená hodnota, kompressor signál ubere a v momentě kdy úroveň tónu začne klesat pod nastavenou mez, kompressor ho došťaví na zadanou hodnotu. Nevýhodou této krabičky je, že tím ztrácíte dynamiku a výraz. Často se sním setkáte i v country hudbě.




Ekvalizér

Ekvalizér upravuje frekvenční průběh signálu - můžete si pohrát s jednotlivými pásmy, jemněji upravit výšky, basy, středy. Výhodné jsou vícepásmové krabičky (3-10 pásem). Ekvalizér může i odstranit některé nepříjemné frekvence a brumy, které by případně vnikaly někde na vaší signálové cestě. Nevýhodou je že většina ekvalizérů přidává do signálu svůj díl šumu.

Ekvalizer



Orientační zvukové ukázky dalších efektů


Chorus   Chorus
Reverb   Reverb
Wah-wah   Wah wah
Tip:  VIDEO ŠKOLY
online a zdarma zde
Registr-odcizenych-veci.cz



Inzerce :

-  Vložit nový inzerát


Alesis SR18
Může mi někdo poslat nastavení skladeb na české písničky na Alesis SR18 Můžu i něco poslat já a popřípadě se vyrovnat. díky Zdeněk ...

Zkušený kytarista hledá kapelu
Zkušený kytarista hrající přes 30let hledá kapelu.Žánr většinou rock,ale nebráním se ničemu.určitě budu řínosem do vaší kapely. ...

Hledáme muzikanty
Výměna73 hledá muzikanty, především basu, banjo, ale nebráníme se ani jiným hudebním nástrojům - kytara, mandolína, housle. Hrajeme hlavn ...

Založení skupiny
Zdravím, měl bych zájem o založení kapely, něco ve stylu Post-rock, Alternative, Dreampop, Indie nebo něco s prvky elektroniky. Prostě něco, ...

Hledáme bubeníka s vervou a dynamik
Hledáme bubeníka, který dělá hudbu naplno a má své bicí. Lehký grunge. Okolí Zlína. PS: Nirvana isnt cool ...

Akustická kytara Takamine DG30 BLK
Kytara je ve výborném stavu skoro nepoužívaná ...



Zobrazit celou inzerci


Všechna práva vyhrazena © skytarou.cz 2009 - 2014
Kontakt


Vložte si odkaz na tento
server do svých stránek: zde