Patrně nejlepší variantou zvuku je kombinace kvalitního nástroje a kvalitního lampového
zesilovače propojeného kvalitním kabelem. S tím ovšem mohou mnozí nesouhlasit, takže zároveň nutné připustit, že existuje mnoho hudebních stylů, pro které se
jeví vhodnější jiný zvuk, docílený pomocí různých efektových krabiček a multiefektů. Pak nezbyde nic jiného, než
si ujasnit v hlavě jaký zvuk chcete docílit a hledat prostředky jak ho dosáhnout. Níže popíši pouze základní
použití některých nejpoužívanějších efektů.
Při nakupování efektů mějte napaměti, že každý takový efekt vám něco ukousne ze signálu - což je více patrné u lampových zesilovačů, než u tranzistorů.
Proto je výhodné pídit se po krabičkách s tzv."bypassem" , aby takový efekt nijak nedegradoval signál ve vypnutém stavu.
V případě bypassu signál pouze prochází
efektem a jsou odpojeny všechny vnitřní obvody. Důležitým kritériem (zvlášť pokud máte více krabiček) je také kolik přidá efekt do signálu šumu. Např. ekvalizéry
většinou šumí celkem dost.
Pořadí zapojení efektů za sebou je zhruba následující:
efekty pracující s tónem (např. kompresor, wah pedál)
zkreslení (overdrive, distortion, ...)
nakonec vždy efekty pracující s dozvukem a modulací (flanger, delay, echo, reverb)
Pokud to váš zesilovač umožňuje , bývá výhodné umístit efekty do efektové smyčky - zejména časové efekty.
Zvláště některé moderní zesilovače mají pararelní efektovou smičku, která vám umožní na zesilovači regulovat % přimíchání
efektu k původnímu signálu.
V případě že váš zesilovač vlastní pouze sériovou smyčku - musíte poměr původního zvuku a efektu namixovat jen pomocí daného efektu, protože
zesilovač vám do ef. smyčky pošle kompletní signál. V případě že smyčku nemáte vůbec, pak vám nezbyde nic jiného, než vše připojit
hned za kytaru ještě před zesilovačem.
Kompresor může být bezproblému umístěn vždy mezi kytarou a zesilovačem.
Overdrive
Tato krabička má simulovat zkreslení původních přebuzených lampových aparátů. Zkreslení proto není až tolik razantní, často se používají
i k "nakopnutí" lampových aparátů. Někdy by se vám mohlo zdát, že po zapojení overdrivu bude výsledný zvuk pro vaše
uši nijaký a plochý - většinou se tyto krabičky používají na mírné zkreslení nebo k nakopnutí lampového zesilovače.
Pro ostřejší zkreslení pak vyzkoušejte nějaký více kreslící efekt , např. distortion.
Distortion
Distortion slouží k změně signálu - přímo k jeho zkreslení. Na trhu si můžete vybírat mnoho variant těchto krabiček, nesoucí
i různé názvy s přívlastkem. Tato krabička má agresivnější zvuk a delší dozvuk, než Overdrive.
Delay (Echo, Hall)
Tento efekt přidává do signálové cesty zpožděné opakování zahraného tónu.
Podle kvality a možností lze na delay nastavit počet opakování a délku dozvuku, případně i jiné atributy.
Delay vynikne zejména v pomalejších sólech, či doprovodech - jen si vybavte zvuk The Edge z U2
(používal Boss DM2). U tohoto efektu je dobré mít na paměti, ža by se měl zapojovat jako poslední z efektů,
případně až po zkreslení a úpravě tónu do efektové smičky. Pokud do signálu vložíte opakovačky z delaye a následně
signál protáhnete zkreslovátkem, patrně nebudete se zvukem spokojeni.
Compressor
Krabička s názvem kompressor nezůstává nic dlužna svému jménu. Jejím hlavním přínosem je
možnost zesílení signálu, prodloužení sustainu (dozvuku) a hlavně vyrovnání úrovně tónů.
Tím vyrovnáním myslím že nastavíte určitou úroveň výstupního signálu (hlasitost)
a krabička začne kontrolovat váš vstup: pokud je úroveň vyšší než nastavená hodnota, kompressor
signál ubere a v momentě kdy úroveň tónu začne klesat pod nastavenou mez, kompressor ho došťaví
na zadanou hodnotu. Nevýhodou této krabičky je, že tím ztrácíte dynamiku a výraz. Často
se sním setkáte i v country hudbě.
Ekvalizér
Ekvalizér upravuje frekvenční průběh signálu - můžete si pohrát s jednotlivými pásmy, jemněji upravit výšky, basy,
středy. Výhodné jsou vícepásmové krabičky (3-10 pásem). Ekvalizér může i odstranit některé nepříjemné frekvence a brumy, které by případně vnikaly někde na vaší signálové cestě.
Nevýhodou je že většina ekvalizérů přidává do signálu svůj díl šumu.
Kapela Praha Ahoj,
ráda bych dala dohromady kapelu, folk, pop. V Praze. Ozvěte se mi na tel.
Hezký večer!
Anežka ...
Hledá se kytarista a bass kytarista Novorozená kapela hledá kytaristu a basskytaristu. Hrajeme black/death metal a již máme nahrané album. hledáme spolehlivého, sympaťáka, kter ...
Hledam kapelu Zdravím, jsem kluk (15 let), který hledá kapelu, či skupinku lidí kteří si chtéjí založit kapelu, nebo si jen tak zahrát, a jsou ochotni p ...
Bubeník do hardrocku kapela Ravenhard hledá bubeníka. Zkušebna Veverská Bitýška. V současné době hrajeme songy od Metallica, AC/DC , Judas Priest, Scorpions, Deep ...
Kapela - nový projekt Hledám mladé a kreativní lidi do kapely, spoluhráče, parťáky na skládání písní nebo jiné.
Jde o můj první řádný pokus o založení ...
Hledáme bubeníka Ahoj, hledáme bubeníka- Mělník a okolí, s tím že zkušebna by byla v Liběchově.
Jsme 3 holky (16-17). Bubeník může být kdokoliv, věkov ...