Aparatury a zesilovače

K výraznému přelomu využití kytary jako doprovodného, ale zejména sólového nástroje došlo v 50-tých letech minulého století - elektrifikací snímání. K zesílení signálu kytary se využívaly elektronky. Od té doby se technika posunula čile vpřed, ale původní zvuk kytary zpracovaný klasickým lampovým způsobem je vysoce ceněný i v dnešní době.

Podle funkčnosti a uložení můžeme zesilovače dělit na :

  • comba
    obsahují zesilovač i reproduktor v jedné bedně. Výhodou je snadnější manipulace s aparázem, nic nemusíte propojovat a zesilovač je skladnější, což lze ocenit zejména při převážení a přenášení
  • hlava + box
    hlava obsahuje zesilovač a v boxu jsou pouze reproduktory. Všeobecně panuje názor, že hlava hraje lépe než stejný zesilovač v combu. Osobně si myslím že je to na diskusi, ale nezvratnou pravdou zůstává kombinace hlava + reprobox produkuje kvalitnější zvuk, což je dáno zejména odděleným větším a kvalitnějším boxem pro reprodukrory (a samozřejmě i větším počtem reprodukrorů = větší tlak). Vyšší kvalita je zde ale vykoupena větší velikostí a váhou celé soustavy, což komplikuje přepravu a manipulaci.
  • zesilovače v racku
    používají se většinou ve studiích, nebo na velkých pódiích



Dále podle způsobu zpracování signálu na :

  • Lampové
  • Tranzistorované
  • Hybridní - kombinace polovodičů a lamp


Kytarová comba Marshall a MESA/BOOGIE




Lampové zesilovače

Mezi nejvýznačnější výrobce lampových zesilovačů patří např. MARSHALL , FENDER , VOX , RIVERA , MESA/BOOGIE .

Výhody lamp

  • zesílení má širší frekvenční rozsah, tón je plnější, zabere více prostoru
  • tón je pocitově kulatější než u tranzistoru, což ale nemusí být vhodné pro všechny styly
  • čistý zvuk lze plynule naladit pomocí vybuzení od čistého až do úrovně lehkého crunch zkreslení
  • pro srovnání lampový zesilovač hraje o něco hlasitěji, průrazněji než stejně výkonný tranzistorový

Nevýhody

  • kvalita zkreslení se mění v závislosti na vybuzení lamp - aparát hraje pouze solidně vybuzený. Pokud má zesilovač vyšší výkon (např. 100W) , nastává většinou menší problém s kvalitou zkreslení při cvičení např. doma, nebo na zkoušce, kdy chcete hrát potichu.
  • lampové zesilovače a comba jsou těžší než tranzistorové
  • občas odchází lampy, které se musí měnit po odehrání jistého počtu hodin provozu zesilovače. Kompletní výměna lamp zesilovače stojí průměrně do 2000kč - podle počtu lamp a mění se tak jednou za 2 roky.
  • zvuk zesilovače se trochu mění podle stáří, druhu a kvality lamp

Kytarová comba Marshall

Zejména u lampových aparátů je třeba vzít v úvahu, že údaj o výkonu vám téměř nic neříká o hlasitosti přístroje - hlasitost rozhodně není přímo úměrná deklarovanému výkonu! Celolampová comba lze dělit na moderní a vintage (původní).

Moderní celolampové zesilovače mají většinou volume (nakreslení) předzesilovacího stupně a Master (hlavní) volume. Výhodou této kombinace je možnost vyššího nakreslení tónu i s menší hlasitostí, což u vintage aparátů je téměř nemožné. Navíc modern zesilovače navíc obsahují oproti vintage zesilovačům i přidané efektové smyčky, hall, více kanálů ap. Více kanálů můžete použít např. takto - jeden kanál pro čistý zvuk, druhý si nastavíte s běžným zkreslením a třetí kanál (pokud tam je) např. na sóla. Pak stačí na nožním přepínači přešlámnout a je zařízeno.
Každá taková výhoda je ale vždy vykoupena jistou změnou zvuku, protože do cesty signálu jsou vloženy polovodičové součástky.

Vintage zesilovače se vyznačují výrazným širokopásmovým barevným a plným zvukem. Většinou nemívají Master volume, pouze nakreslení signálu. Znamená to, že máte malou šanci ovlivnit hlasitost bez ztráty zkreslení - zapnete a hrajete. To ovšem s sebou nese problémy, zejména ve zkušebně a na menších pódiích, kde jednak přehlušíte vaše spoluhráče a navíc vás zvukař pošle do háje. Pokud nehrajete větší pódia a přesto používáte vintage aparát - např. 100W hlavu, řešení problému hlasitosti je dost komplikované ale něco málo se dělat dá:

  • koupit si menší výkon např. 20W , který je vhodný na zkoušky i do menších a středních klubů
  • nebo stáhnete nakreslení kanálu, tím relativně snížíte hlasitost a signál dokreslete a vylaďte nějakou krabičkou (overdrive). Toto řešení je sice možné, ale pak jste si možná kupovali kvalitní lampový zesilovač zbytečně, když kreslíte polovodičema - zvuk je odlišný od vytavených elektronek.
  • Do systému připojte mezi zesilovač a reprobednu výkonovou brzdu - tzv. attenuator. Ten převádí přebytečný výkon na teplo. Váš zesilovač pak můžete vytavit na potřebnou úroveň a brzda vám pomůže snížit hlasitost. Tyto brzdy výkonu lze používat pouze na lampové zesilovače. Dlužno ale dodat, že i zde se platí jistým snížením kvality výsledného zvuku - v závistosti na nastavené hlasitosti + druhu a kvalitě brzdy kterou používáte. Cena takového přístroje se pohybuje od amaterských výrobků za cca 1500kč. až po 10-15 tis. kč. za prověřené přístroje - což je téměř cena kvalitního zesilovače.

    Mezi nejznámější attenuatory patří např. THD Hot Plate, Marshall Poverbrake, Altair Power Attenuator aj. Poměrně nový a použitelný je prý Ultimate attenuator - ten je prý kvalitní, ale vyrábí ho nějaká menší firmička v USA. Pokud si ho necháte poslat a budete potřebovat servis .... - dost se vám to prodraží. Ještě k těm výkon. brzdám - čím máte kvalitnější a dražší aparát, tím více vám nedoporučuji nějaké brzdy domácí výroby, protože si svého miláčka můžete odvařit. V každém případě nezapomeňte, že lampový zesilovač nesmí být spuštěn bez zátěže - reproduktoru nebo attenuatoru.
  • Dalším možným řešením , o kterém jsem ale bohužel pouze slyšel a nemám s ním osobní zkušenosti jsou tzv. tiché boxy. Tichý box je zvukově odizolovaná skříň a reprobedna je vložena dovnitř. Zvuková vnitřní izolace musí být zřejmě co nejvalitnější (např. jehlany) , aby nedocházelo zejména k stojatému vlnění a tím omezení práce reproduktorů. Ale jak jsem již předeslal - s tichým boxem nemám vlastní zkušenosti.

Klasickými přiklady můžou být zesilovače Marshall JTM 45, JCM 800, série 1987. Nezapomeňte , že vztah výkonu lampových zesilovačů a hlasitosti je nelineární, t.zn. že 50W zesilovač nehraje poloviční hlasitostí než 100W - hlasitost obou je srovnatelná! Hlasitost je ovlivněna vnímáním lidského ucha - na některé frekvence je lidské ucho citlivější a na některé méně.

Proto v kapele budete mít např. basový aparát s výkonem 300W a kytarový 50W, přesto bude ten kytarový pocitově hlasitější. Dále v neposlední řadě záleží na tom, kam ten výstup ze zesilovače pouštíte - zda jde o combo, nebo bednu 4x12. Bedna samozřejmě tlačí více.





Tranzistorové zesilovače

Mezi úspěšné výrobce tranzistorových zesilovačů patří např. CRATE , LANEY , MARSHALL , FENDER , aj.

Výhody

  • zejména čistý zvuk je bez zkreslení, průzračnější
  • zvuk má stejnou kvalitu a zabarvení v celém rozsahu hlasitosti
  • tranzistorové zesilovače a comba jsou bezúdržbové zřetelně lehčí než lampové
  • jsou výhodné i na cvičení např. doma - mají volitelnou hlasitost, nebo lze pořídit bezúdržbové 10-15W tranzistorové combíčko okolo 2 tis. kč.
  • většinou v sobě obsahují i nějaké digitální efekty - delay, flanger, zkreslení, reverb,...
  • při použití externích krabiček a multiefektů není snížení objemu a kvality signálu tak markantní, jako u lamp
  • mají poněkud ostřejší tón, jakost a zabarvení tónu je stejné od jeho náběhu do konce
  • odpadají problémy s hlasitostí

Nevýhody

  • tón zabere méně prostoru (což může být i výhodou)
  • zkreslený zvuk je poněkud plošší než lampa



Kytarová comba CREATE





Hybridní zesilovače - tranzistorové s lampou

(s lampou např. v koncovém stupni)

Výhody

  • mají solidní čistý zvuk i zkreslený - spojuje vlastnosti obou variant
  • jsou dost univerzální pro různé použití i různých stylech

Nevýhody

  • i když některý stupeň zesilovače obsahuje lampu, zesilovač nedosahuje plnou kvalitu celolampy
  • zvukem se pohybuje někde mezi lampou a tranzistorem





Zajímavý atribut zesilovače může být i počet kanálů a jejich nezávislost nastavení. Pokud vlastníte vícekanálový zesilovač, je možné na jednom kanálu nastavit hlasitost a barvu např. pro čistý zvuk, na jiném kanálu zkreslený a na dalším zvuk pro sóla. Mezi kanály pak přepínáte podle potřeby většinou jednoduchým nožním přepínačem přímo při hře.

Další věcí pro zvážení je existence výhodné efektové smyčky u zesilovače. Zvláště u lampových zesilovačů je rozdíl, zda zapojíte některé efekty na začátek řetězce mezi kytaru a combo, nebo do efektové smyčky, kdy připojený efekt zpracovává signál který je již zkreslen hlavním stupněm zesilovače .

Efektová smyčka může být paralelní, nebo sériová - sériovou smyčkou prochází veškerý signál a atributy je nustné nastavit na připojeném efektu (vhodné např. pro overdrive), kdežto u paralelní smyčky máte většinou možnost potenciometrem na combu zvolit úroveň namíchání původního tónu a upraveného signálu z efektu, což pro některé efekty jako např. delay je výhoda.



Tip:  VIDEO ŠKOLY
online a zdarma zde
Registr-odcizenych-veci.cz



Inzerce :

-  Vložit nový inzerát


Hledám kolegy a především kamarády
Zakládám NE zábavovou kapelu, ale kapelu hrající pečlivě vybrané převzaté skladby, které publikum rozproudí a pobaví. Důležitý je skv ...

Bubeník hledá kapelu
Já bubeník hledám kapelu nebo hráče k založení nové. Pište kdykoliv. Nejlépe Plzeňský kraj. ...

HLÉDÁ SE ZPĚVÁK/ZPĚVAČKA
Parta mladých lidí hledá zpěv do začínající kapely. Styl máme rozsáhly od rocku až po metal (Green Day,The Offspring, Rammstein, Bring Me t ...

houslistka
Hledám kapelu, které chybí houslistka. Může to být rock,metal, irská hudba. Anežka Jiřičná ...

Lektor hry na kytaru
Hledám učitele pro výuku hry na kytaru pro začátečníka. Klobouky u Brna a okolí ...

Hledáme Banjistu
Jihočeská Táborská bluegrass, country a folk kapela Havran a spol. hledá banjistu na víkendové hraní na ruzných akcích. více info na telefo ...



Zobrazit celou inzerci


Všechna práva vyhrazena © skytarou.cz 2009 - 2014
Kontakt


Vložte si odkaz na tento
server do svých stránek: zde