Aparatury a zesilovače

K výraznému přelomu využití kytary jako doprovodného, ale zejména sólového nástroje došlo v 50-tých letech minulého století - elektrifikací snímání. K zesílení signálu kytary se využívaly elektronky. Od té doby se technika posunula čile vpřed, ale původní zvuk kytary zpracovaný klasickým lampovým způsobem je vysoce ceněný i v dnešní době.

Podle funkčnosti a uložení můžeme zesilovače dělit na :

  • comba
    obsahují zesilovač i reproduktor v jedné bedně. Výhodou je snadnější manipulace s aparázem, nic nemusíte propojovat a zesilovač je skladnější, což lze ocenit zejména při převážení a přenášení
  • hlava + box
    hlava obsahuje zesilovač a v boxu jsou pouze reproduktory. Všeobecně panuje názor, že hlava hraje lépe než stejný zesilovač v combu. Osobně si myslím že je to na diskusi, ale nezvratnou pravdou zůstává kombinace hlava + reprobox produkuje kvalitnější zvuk, což je dáno zejména odděleným větším a kvalitnějším boxem pro reprodukrory (a samozřejmě i větším počtem reprodukrorů = větší tlak). Vyšší kvalita je zde ale vykoupena větší velikostí a váhou celé soustavy, což komplikuje přepravu a manipulaci.
  • zesilovače v racku
    používají se většinou ve studiích, nebo na velkých pódiích



Dále podle způsobu zpracování signálu na :

  • Lampové
  • Tranzistorované
  • Hybridní - kombinace polovodičů a lamp


Kytarová comba Marshall a MESA/BOOGIE




Lampové zesilovače

Mezi nejvýznačnější výrobce lampových zesilovačů patří např. MARSHALL , FENDER , VOX , RIVERA , MESA/BOOGIE .

Výhody lamp

  • zesílení má širší frekvenční rozsah, tón je plnější, zabere více prostoru
  • tón je pocitově kulatější než u tranzistoru, což ale nemusí být vhodné pro všechny styly
  • čistý zvuk lze plynule naladit pomocí vybuzení od čistého až do úrovně lehkého crunch zkreslení
  • pro srovnání lampový zesilovač hraje o něco hlasitěji, průrazněji než stejně výkonný tranzistorový

Nevýhody

  • kvalita zkreslení se mění v závislosti na vybuzení lamp - aparát hraje pouze solidně vybuzený. Pokud má zesilovač vyšší výkon (např. 100W) , nastává většinou menší problém s kvalitou zkreslení při cvičení např. doma, nebo na zkoušce, kdy chcete hrát potichu.
  • lampové zesilovače a comba jsou těžší než tranzistorové
  • občas odchází lampy, které se musí měnit po odehrání jistého počtu hodin provozu zesilovače. Kompletní výměna lamp zesilovače stojí průměrně do 2000kč - podle počtu lamp a mění se tak jednou za 2 roky.
  • zvuk zesilovače se trochu mění podle stáří, druhu a kvality lamp

Kytarová comba Marshall

Zejména u lampových aparátů je třeba vzít v úvahu, že údaj o výkonu vám téměř nic neříká o hlasitosti přístroje - hlasitost rozhodně není přímo úměrná deklarovanému výkonu! Celolampová comba lze dělit na moderní a vintage (původní).

Moderní celolampové zesilovače mají většinou volume (nakreslení) předzesilovacího stupně a Master (hlavní) volume. Výhodou této kombinace je možnost vyššího nakreslení tónu i s menší hlasitostí, což u vintage aparátů je téměř nemožné. Navíc modern zesilovače navíc obsahují oproti vintage zesilovačům i přidané efektové smyčky, hall, více kanálů ap. Více kanálů můžete použít např. takto - jeden kanál pro čistý zvuk, druhý si nastavíte s běžným zkreslením a třetí kanál (pokud tam je) např. na sóla. Pak stačí na nožním přepínači přešlámnout a je zařízeno.
Každá taková výhoda je ale vždy vykoupena jistou změnou zvuku, protože do cesty signálu jsou vloženy polovodičové součástky.

Vintage zesilovače se vyznačují výrazným širokopásmovým barevným a plným zvukem. Většinou nemívají Master volume, pouze nakreslení signálu. Znamená to, že máte malou šanci ovlivnit hlasitost bez ztráty zkreslení - zapnete a hrajete. To ovšem s sebou nese problémy, zejména ve zkušebně a na menších pódiích, kde jednak přehlušíte vaše spoluhráče a navíc vás zvukař pošle do háje. Pokud nehrajete větší pódia a přesto používáte vintage aparát - např. 100W hlavu, řešení problému hlasitosti je dost komplikované ale něco málo se dělat dá:

  • koupit si menší výkon např. 20W , který je vhodný na zkoušky i do menších a středních klubů
  • nebo stáhnete nakreslení kanálu, tím relativně snížíte hlasitost a signál dokreslete a vylaďte nějakou krabičkou (overdrive). Toto řešení je sice možné, ale pak jste si možná kupovali kvalitní lampový zesilovač zbytečně, když kreslíte polovodičema - zvuk je odlišný od vytavených elektronek.
  • Do systému připojte mezi zesilovač a reprobednu výkonovou brzdu - tzv. attenuator. Ten převádí přebytečný výkon na teplo. Váš zesilovač pak můžete vytavit na potřebnou úroveň a brzda vám pomůže snížit hlasitost. Tyto brzdy výkonu lze používat pouze na lampové zesilovače. Dlužno ale dodat, že i zde se platí jistým snížením kvality výsledného zvuku - v závistosti na nastavené hlasitosti + druhu a kvalitě brzdy kterou používáte. Cena takového přístroje se pohybuje od amaterských výrobků za cca 1500kč. až po 10-15 tis. kč. za prověřené přístroje - což je téměř cena kvalitního zesilovače.

    Mezi nejznámější attenuatory patří např. THD Hot Plate, Marshall Poverbrake, Altair Power Attenuator aj. Poměrně nový a použitelný je prý Ultimate attenuator - ten je prý kvalitní, ale vyrábí ho nějaká menší firmička v USA. Pokud si ho necháte poslat a budete potřebovat servis .... - dost se vám to prodraží. Ještě k těm výkon. brzdám - čím máte kvalitnější a dražší aparát, tím více vám nedoporučuji nějaké brzdy domácí výroby, protože si svého miláčka můžete odvařit. V každém případě nezapomeňte, že lampový zesilovač nesmí být spuštěn bez zátěže - reproduktoru nebo attenuatoru.
  • Dalším možným řešením , o kterém jsem ale bohužel pouze slyšel a nemám s ním osobní zkušenosti jsou tzv. tiché boxy. Tichý box je zvukově odizolovaná skříň a reprobedna je vložena dovnitř. Zvuková vnitřní izolace musí být zřejmě co nejvalitnější (např. jehlany) , aby nedocházelo zejména k stojatému vlnění a tím omezení práce reproduktorů. Ale jak jsem již předeslal - s tichým boxem nemám vlastní zkušenosti.

Klasickými přiklady můžou být zesilovače Marshall JTM 45, JCM 800, série 1987. Nezapomeňte , že vztah výkonu lampových zesilovačů a hlasitosti je nelineární, t.zn. že 50W zesilovač nehraje poloviční hlasitostí než 100W - hlasitost obou je srovnatelná! Hlasitost je ovlivněna vnímáním lidského ucha - na některé frekvence je lidské ucho citlivější a na některé méně.

Proto v kapele budete mít např. basový aparát s výkonem 300W a kytarový 50W, přesto bude ten kytarový pocitově hlasitější. Dále v neposlední řadě záleží na tom, kam ten výstup ze zesilovače pouštíte - zda jde o combo, nebo bednu 4x12. Bedna samozřejmě tlačí více.





Tranzistorové zesilovače

Mezi úspěšné výrobce tranzistorových zesilovačů patří např. CRATE , LANEY , MARSHALL , FENDER , aj.

Výhody

  • zejména čistý zvuk je bez zkreslení, průzračnější
  • zvuk má stejnou kvalitu a zabarvení v celém rozsahu hlasitosti
  • tranzistorové zesilovače a comba jsou bezúdržbové zřetelně lehčí než lampové
  • jsou výhodné i na cvičení např. doma - mají volitelnou hlasitost, nebo lze pořídit bezúdržbové 10-15W tranzistorové combíčko okolo 2 tis. kč.
  • většinou v sobě obsahují i nějaké digitální efekty - delay, flanger, zkreslení, reverb,...
  • při použití externích krabiček a multiefektů není snížení objemu a kvality signálu tak markantní, jako u lamp
  • mají poněkud ostřejší tón, jakost a zabarvení tónu je stejné od jeho náběhu do konce
  • odpadají problémy s hlasitostí

Nevýhody

  • tón zabere méně prostoru (což může být i výhodou)
  • zkreslený zvuk je poněkud plošší než lampa



Kytarová comba CREATE





Hybridní zesilovače - tranzistorové s lampou

(s lampou např. v koncovém stupni)

Výhody

  • mají solidní čistý zvuk i zkreslený - spojuje vlastnosti obou variant
  • jsou dost univerzální pro různé použití i různých stylech

Nevýhody

  • i když některý stupeň zesilovače obsahuje lampu, zesilovač nedosahuje plnou kvalitu celolampy
  • zvukem se pohybuje někde mezi lampou a tranzistorem





Zajímavý atribut zesilovače může být i počet kanálů a jejich nezávislost nastavení. Pokud vlastníte vícekanálový zesilovač, je možné na jednom kanálu nastavit hlasitost a barvu např. pro čistý zvuk, na jiném kanálu zkreslený a na dalším zvuk pro sóla. Mezi kanály pak přepínáte podle potřeby většinou jednoduchým nožním přepínačem přímo při hře.

Další věcí pro zvážení je existence výhodné efektové smyčky u zesilovače. Zvláště u lampových zesilovačů je rozdíl, zda zapojíte některé efekty na začátek řetězce mezi kytaru a combo, nebo do efektové smyčky, kdy připojený efekt zpracovává signál který je již zkreslen hlavním stupněm zesilovače .

Efektová smyčka může být paralelní, nebo sériová - sériovou smyčkou prochází veškerý signál a atributy je nustné nastavit na připojeném efektu (vhodné např. pro overdrive), kdežto u paralelní smyčky máte většinou možnost potenciometrem na combu zvolit úroveň namíchání původního tónu a upraveného signálu z efektu, což pro některé efekty jako např. delay je výhoda.



Tip:  VIDEO ŠKOLY
online a zdarma zde
Registr-odcizenych-veci.cz



Inzerce :

-  Vložit nový inzerát


Kapela Praha
Ahoj, ráda bych dala dohromady kapelu, folk, pop. V Praze. Ozvěte se mi na tel. Hezký večer! Anežka ...

Hledá se kytarista a bass kytarista
Novorozená kapela hledá kytaristu a basskytaristu. Hrajeme black/death metal a již máme nahrané album. hledáme spolehlivého, sympaťáka, kter ...

Hledam kapelu
Zdravím, jsem kluk (15 let), který hledá kapelu, či skupinku lidí kteří si chtéjí založit kapelu, nebo si jen tak zahrát, a jsou ochotni p ...

Bubeník do hardrocku
kapela Ravenhard hledá bubeníka. Zkušebna Veverská Bitýška. V současné době hrajeme songy od Metallica, AC/DC , Judas Priest, Scorpions, Deep ...

Kapela - nový projekt
Hledám mladé a kreativní lidi do kapely, spoluhráče, parťáky na skládání písní nebo jiné. Jde o můj první řádný pokus o založení ...

Hledáme bubeníka
Ahoj, hledáme bubeníka- Mělník a okolí, s tím že zkušebna by byla v Liběchově. Jsme 3 holky (16-17). Bubeník může být kdokoliv, věkov ...



Zobrazit celou inzerci


Všechna práva vyhrazena © skytarou.cz 2009 - 2014
Kontakt


Vložte si odkaz na tento
server do svých stránek: zde