Jak již bylo zde napsáno dříve, interval je výšková vzdálenost mezi dvěma tóny.
Základním tónem níže uvedených intervalů je tónika - první tón ze stupnice - v
našem případě tón "c".
Každý interval má základní název (např. septima) a jakost (např. malá). Zde uvedu
pouze základní názvy, které je třeba znát k minimální orientaci ve stupnicích a akordech.
Základní názvy intervalů:
1/ prima (I. - I. = vzdálenost tónu od sebe samého, např. v Cdur tóny c-c)
2/ sekunda (vzdálenost mezi I. a II. stupněm, např. v Cdur tóny c-d )
3/ tercie (I. - III. např. v Cdur tóny c-e )
4/ kvarta (I - IV. např. v Cdur tóny c-f ... atd.)
5/ kvinta (I. - V.)
6/ sexta (I. - VI.)
7/ septima (I. - VII.)
Nad první oktávou pokračuje stejná stupnice od základního tónu, ale tóny zní o oktávu výš.
Intervaly se nazývají složené.
8/ oktáva (I. - VIII., složený VII.+I, např. vzdálenost c1-c2 )
9/ nóna (I. - IX , což je složený VII.+II., např. vzdálenost c1-d2)
10/ decima (I. - X , což je složený VII.+III.)
11/ undecima(I. - XI. , což je složený VII. + IV.)
12/ duodecima ( atd. ...)
13/ tercdecima
14/ kvartdecima
15/ kvintdecima
Další informace a rozdělení intervalů:
- Vrchní - intervalový tón je nad základním
- Spodní - intervalový ton je pod základním
- Harmonické - tóny zní současně
- Melodické - tóny zní po sobě
Každý interval má 2 označení :
- Základní název - prima, tercie,...
- Název jakosti. Podle jakosti dále dělíme intervaly na:
- Základní
- čisté (1,4,5,8)
- malé (směrem dolů od VIII.stupně)a velké (nahoru od I. stupně)
- Odvozené - vznikají zvětšováním a zmenšováním základních intervalů
- zvětšené - vznikají z čistých a velkých
- zmenšené - vznikají z čistých a malých
Obraty intervalů
- vznikají přeložením spodního tónu intervalu o oktávu výše, nebo přeložením vrchního
tónu o oktávu níže.
Intervaly doškálné
- se zkládají z tónů dané základní stupnice