Roman Miškovčík I/2010 - Pravidla tvorby akordů, základní terciový systém a přehled tvarů akordů.

Akordy - teorie

Předpokladem běžné orientace v akordech (teoretickém základu) je alespoň základní znalost intervalů a stupnic.

V této kapitole uvedu základní teorii k tvorbě akordů , pokud hledáte jak se akordy (hmaty) na kytaru hrají, přejděte do kapitoly Přehled hmatů

Jak již bylo uvedeno v Základních pojmech , akordem je souzvuk alespoň 3 různých tónů. Souzvuk c1-e1-c2 tedy není akordem, protože obsahuje pouze dva různé tóny.

Všechny zde uvedené tvary akordů budou pro jednoduchost vztaženy k základní stupnici Cdur. U akordu bude vždy uvedeno intervalové uspořádání a pomocí zvýšených a snížených tónů. Zvýšený tón (křížek) zde v textu bude značen jako "+" a snížený tón (béčko) zde v textu jako "-" . Podle zvýšených a snížených tónů poznáte rozdíly oproti základní stupnici Cdur.

Takže k rychlému pochopení akordů vám stačí znát stupnici Cdur a pamatovat si že obsahuje půltóny mezi 3-4 a 7-8 stupněm.
Každý tvar akordu, který si odvodíte , nebo opíšete z následujícího textu, můžete následně najít např. na kytaře pomocí pomocí Mapy hmatníku.

Do jiné tóniny lze tyto akordy převést pomocí Transpozize ( info i v závěru této kapitoly), nebo postačí vypsat si na papír durovou stupnici dané tóniny a podle intervalů uvedených u akordu vybrat + upravit příslušné tóny.





Stupnice C dur :
cdefgah... jednotlivé tóny stupnice
1234567... jednotlivé stupně stupnice


příklady:
  • 3- .....znamená snížený třetí stupeň. V Cdur jde o tón "e", snížený o jeden půltón (es), může být značen e- , nebo eb
  • 5+ .....znamená zvýšený pátý stupeň ( v Cdur jde o tón "g", zvýšený o jeden půltón (gis ) - bývá značen jako g+ , nebo g#
  • zápis : 1,3-,5 znamená akord obsahující uvedené tóny z libovolné stupnice. V Cdur by to byly tóny c,eb,g ( jde o akord Cmi a původní tón "e" je snížen o půlón na "eb")


Z čeho se skládají akordy


Základní akordy jsou složeny z jednotlivých tercií, které se na sebe postupně vrší a jmenují se podle intervalu, který svírají krajní tóny :

c d e f g a h c1 d1 e1 f1 ...atd.



Kvintakord  c - e - g ..... (tóny c - g tvoří kvintu)
Septakord   c - e - g - h ..... (tóny c - h tvoří septimu)
Nónakord    c - e - g - h - d1..... (tóny c - d1 tvoří nónu)




Tvary akordů

Následující tvary akordů jsou uvedeny v tónině C, ale např. pro získání tónů akordu Gmaj7 postačí napsat si příslušnou durovou stupnici ( pro Gmaj7 to bude stupnice Gdur) a pomocí níže uvedeného tvaru akordů maj7 vypsat dané stupně.




Durové akordy

C1,3,5 c,e,g ... vypsat z libovol. durové stupnice 1,3 a 5 stupeň
C71,3,5,7- c,e,g,hb
Cmaj71,3,5,7 c,e,g,h
Csus41,4,5 c,f,g
C61,3,5,6 c,e,g,a
C7/sus41,4,5,7- c,f,g,hb
C91,3,5,7-,9 c,e,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9
Cadd91,3,5,9 c,e,g,d
C9-1,3,5,7-,9- c,e,g,hb,db
C111,3,5,7-,9,11 c,e,g,hb,d,f ... někdy se nahrazuje Cadd11
Cadd111,3,5,11 c,e,g,f


Mollové akordy

Cmi1,3-,5 c,eb,g
Cmi71,3-,5,7- c,eb,g,hb
Cmi/maj7 1,3-,5,7 c,eb,g,h
Cmi61,3-,5,6 c,eb,g,a
Cmi7/5+1,3-,5+,7- c,eb,g+,hb
Cmi9/maj71,3-,5,7,9 c,eb,g,h,d
Cmi91,3-,5,7-,9 c,eb,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9
Cmi/add91,3-,5,9 c,eb,g,d


Z výše uvedeného soupisu si lze jednoduše odvodit systém vztahu tvaru akordu k jeho názvu.



Pozn.:
  • Je třeba dát si pozor na na septimu, která se standardně bere jako malá a neznačí se v názvu akordů (v C7 je hb) a v případě že chcete septimu velkou, je třeba k názvu akordu přidat : maj7 .
  • Pokud budete potřebovat některý akord zvýšený (např.C#), najděte si původní akord C , vypište si všechny tóny a následně všem přidejte # (křížek). Pokud se vám stane že vám vyjde na jednom tónu křížek i béčko , pak se vzájemně vyruší.
  • U některých akordů vyšších hodností, jako např. C13, se některé tóny pro zjednodušení vynechávají. Většinou zachováte základní kvintakord a přidáte 13. Pak by se správně tento akord jmenoval Cadd13 .
  • Pokud se někdy setkáte se zjednodušeným zápisem přidaného basu v akordu např. Ami/G, jedná se (v tomto případě) o hmat akordu Ami s přidaným basem G (na kytaře zahráno malíčkem).


Transpozice akordů

Pokud potřebujete transponovat píseň do jiné tóniny, přejděte do kapitoly Transponovat píseň , kde najdete i doplňující informace k tomuto tématu.

Transpozice akordů probíhá podle kvartového a kvintového kruhu - viz. Stupnice - teorie .

Níže vám uvádím pomůcku, podle které si bez problémů přetransponujete jakoukoliv píseň do libovolné tóniny.



Pomůcka - řada:

...,Hbb,Fb,Cb,Gb,Db,Ab,Eb,Hb,F, C,G,D,A,E,H,F#,C#,G#,D#,A#,E#,H#,F##,F##,...atd.

Př.:
Máte píseň v tónině Cdur s pořadím akordů : C, F ,C ,Ami , Dmi7 ,Esus4 ,G# a chcete ji transponovat do tóniny Gdur ( chcete ji hrát od G místo od C) a nevíte jaké akordy tam budou.
  1. původní akordy:   C, F ,C ,Ami , Dmi7 ,Esus4 ,G#
  2. ve výše uvedené řadě najdete původní tóninu písně, což je "C"
  3. zjistěte o kolik je od něj vzdálena vaše nová tónina "G" ( zde o jedno místo vpravo)
  4. o stejnou vzdálenost budou vždy vzdáleny všechny nové akordy od původních v této pomocné řadě. (v tomto případě bude nový akord vždy o 1 místo vpravo od starého). Věnujte se pouze hlavnímu názvu akordu a jeho hodnost (přípony - mi, maj7, sus4, atd. ) zůstává stejná a do nového akordu se jen opisuje.
  5. nové akordy např. v tónině Gdur tedy jsou : G, C, G, Emi, Ami7, Hsus4,D#.


Pozn:

Může se stát, že vám někdy vyjdou enharmonicky zaměnitelné tóny (akordy) akordy , např. H#=C, C##=D, G#=Ab. Je to logické, mezi C a D je vzdálenost jednoho tónu a když tón C zvýšíme o dva půltóny, bude znít stejně jako tón D. Tomuto se říká enharmonická záměna - tóny zní stejně, jde o tentýž tón (nebo akord), ale může mít více názvů.

Přejít na další kapitolu: Vysvětlivky k hmatům
Tip:  VIDEO ŠKOLY
online a zdarma zde
Registr-odcizenych-veci.cz



Inzerce :

-  Vložit nový inzerát


Alesis SR18
Může mi někdo poslat nastavení skladeb na české písničky na Alesis SR18 Můžu i něco poslat já a popřípadě se vyrovnat. díky Zdeněk ...

Zkušený kytarista hledá kapelu
Zkušený kytarista hrající přes 30let hledá kapelu.Žánr většinou rock,ale nebráním se ničemu.určitě budu řínosem do vaší kapely. ...

Hledáme muzikanty
Výměna73 hledá muzikanty, především basu, banjo, ale nebráníme se ani jiným hudebním nástrojům - kytara, mandolína, housle. Hrajeme hlavn ...

Založení skupiny
Zdravím, měl bych zájem o založení kapely, něco ve stylu Post-rock, Alternative, Dreampop, Indie nebo něco s prvky elektroniky. Prostě něco, ...

Hledáme bubeníka s vervou a dynamik
Hledáme bubeníka, který dělá hudbu naplno a má své bicí. Lehký grunge. Okolí Zlína. PS: Nirvana isnt cool ...

Akustická kytara Takamine DG30 BLK
Kytara je ve výborném stavu skoro nepoužívaná ...



Zobrazit celou inzerci


Všechna práva vyhrazena © skytarou.cz 2009 - 2014
Kontakt


Vložte si odkaz na tento
server do svých stránek: zde