Roman Miškovčík I/2010 - Pravidla tvorby akordů, základní terciový systém a přehled tvarů akordů.

Akordy - teorie

Předpokladem běžné orientace v akordech (teoretickém základu) je alespoň základní znalost intervalů a stupnic.

V této kapitole uvedu základní teorii k tvorbě akordů , pokud hledáte jak se akordy (hmaty) na kytaru hrají, přejděte do kapitoly Přehled hmatů

Jak již bylo uvedeno v Základních pojmech , akordem je souzvuk alespoň 3 různých tónů. Souzvuk c1-e1-c2 tedy není akordem, protože obsahuje pouze dva různé tóny.

Všechny zde uvedené tvary akordů budou pro jednoduchost vztaženy k základní stupnici Cdur. U akordu bude vždy uvedeno intervalové uspořádání a pomocí zvýšených a snížených tónů. Zvýšený tón (křížek) zde v textu bude značen jako "+" a snížený tón (béčko) zde v textu jako "-" . Podle zvýšených a snížených tónů poznáte rozdíly oproti základní stupnici Cdur.

Takže k rychlému pochopení akordů vám stačí znát stupnici Cdur a pamatovat si že obsahuje půltóny mezi 3-4 a 7-8 stupněm.
Každý tvar akordu, který si odvodíte , nebo opíšete z následujícího textu, můžete následně najít např. na kytaře pomocí pomocí Mapy hmatníku.

Do jiné tóniny lze tyto akordy převést pomocí Transpozize ( info i v závěru této kapitoly), nebo postačí vypsat si na papír durovou stupnici dané tóniny a podle intervalů uvedených u akordu vybrat + upravit příslušné tóny.





Stupnice C dur :
cdefgah... jednotlivé tóny stupnice
1234567... jednotlivé stupně stupnice


příklady:
  • 3- .....znamená snížený třetí stupeň. V Cdur jde o tón "e", snížený o jeden půltón (es), může být značen e- , nebo eb
  • 5+ .....znamená zvýšený pátý stupeň ( v Cdur jde o tón "g", zvýšený o jeden půltón (gis ) - bývá značen jako g+ , nebo g#
  • zápis : 1,3-,5 znamená akord obsahující uvedené tóny z libovolné stupnice. V Cdur by to byly tóny c,eb,g ( jde o akord Cmi a původní tón "e" je snížen o půlón na "eb")


Z čeho se skládají akordy


Základní akordy jsou složeny z jednotlivých tercií, které se na sebe postupně vrší a jmenují se podle intervalu, který svírají krajní tóny :

c d e f g a h c1 d1 e1 f1 ...atd.



Kvintakord  c - e - g ..... (tóny c - g tvoří kvintu)
Septakord   c - e - g - h ..... (tóny c - h tvoří septimu)
Nónakord    c - e - g - h - d1..... (tóny c - d1 tvoří nónu)




Tvary akordů

Následující tvary akordů jsou uvedeny v tónině C, ale např. pro získání tónů akordu Gmaj7 postačí napsat si příslušnou durovou stupnici ( pro Gmaj7 to bude stupnice Gdur) a pomocí níže uvedeného tvaru akordů maj7 vypsat dané stupně.




Durové akordy

C1,3,5 c,e,g ... vypsat z libovol. durové stupnice 1,3 a 5 stupeň
C71,3,5,7- c,e,g,hb
Cmaj71,3,5,7 c,e,g,h
Csus41,4,5 c,f,g
C61,3,5,6 c,e,g,a
C7/sus41,4,5,7- c,f,g,hb
C91,3,5,7-,9 c,e,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9
Cadd91,3,5,9 c,e,g,d
C9-1,3,5,7-,9- c,e,g,hb,db
C111,3,5,7-,9,11 c,e,g,hb,d,f ... někdy se nahrazuje Cadd11
Cadd111,3,5,11 c,e,g,f


Mollové akordy

Cmi1,3-,5 c,eb,g
Cmi71,3-,5,7- c,eb,g,hb
Cmi/maj7 1,3-,5,7 c,eb,g,h
Cmi61,3-,5,6 c,eb,g,a
Cmi7/5+1,3-,5+,7- c,eb,g+,hb
Cmi9/maj71,3-,5,7,9 c,eb,g,h,d
Cmi91,3-,5,7-,9 c,eb,g,hb,d ... někdy se nahrazuje Cadd9
Cmi/add91,3-,5,9 c,eb,g,d


Z výše uvedeného soupisu si lze jednoduše odvodit systém vztahu tvaru akordu k jeho názvu.



Pozn.:
  • Je třeba dát si pozor na na septimu, která se standardně bere jako malá a neznačí se v názvu akordů (v C7 je hb) a v případě že chcete septimu velkou, je třeba k názvu akordu přidat : maj7 .
  • Pokud budete potřebovat některý akord zvýšený (např.C#), najděte si původní akord C , vypište si všechny tóny a následně všem přidejte # (křížek). Pokud se vám stane že vám vyjde na jednom tónu křížek i béčko , pak se vzájemně vyruší.
  • U některých akordů vyšších hodností, jako např. C13, se některé tóny pro zjednodušení vynechávají. Většinou zachováte základní kvintakord a přidáte 13. Pak by se správně tento akord jmenoval Cadd13 .
  • Pokud se někdy setkáte se zjednodušeným zápisem přidaného basu v akordu např. Ami/G, jedná se (v tomto případě) o hmat akordu Ami s přidaným basem G (na kytaře zahráno malíčkem).


Transpozice akordů

Pokud potřebujete transponovat píseň do jiné tóniny, přejděte do kapitoly Transponovat píseň , kde najdete i doplňující informace k tomuto tématu.

Transpozice akordů probíhá podle kvartového a kvintového kruhu - viz. Stupnice - teorie .

Níže vám uvádím pomůcku, podle které si bez problémů přetransponujete jakoukoliv píseň do libovolné tóniny.



Pomůcka - řada:

...,Hbb,Fb,Cb,Gb,Db,Ab,Eb,Hb,F, C,G,D,A,E,H,F#,C#,G#,D#,A#,E#,H#,F##,F##,...atd.

Př.:
Máte píseň v tónině Cdur s pořadím akordů : C, F ,C ,Ami , Dmi7 ,Esus4 ,G# a chcete ji transponovat do tóniny Gdur ( chcete ji hrát od G místo od C) a nevíte jaké akordy tam budou.
  1. původní akordy:   C, F ,C ,Ami , Dmi7 ,Esus4 ,G#
  2. ve výše uvedené řadě najdete původní tóninu písně, což je "C"
  3. zjistěte o kolik je od něj vzdálena vaše nová tónina "G" ( zde o jedno místo vpravo)
  4. o stejnou vzdálenost budou vždy vzdáleny všechny nové akordy od původních v této pomocné řadě. (v tomto případě bude nový akord vždy o 1 místo vpravo od starého). Věnujte se pouze hlavnímu názvu akordu a jeho hodnost (přípony - mi, maj7, sus4, atd. ) zůstává stejná a do nového akordu se jen opisuje.
  5. nové akordy např. v tónině Gdur tedy jsou : G, C, G, Emi, Ami7, Hsus4,D#.


Pozn:

Může se stát, že vám někdy vyjdou enharmonicky zaměnitelné tóny (akordy) akordy , např. H#=C, C##=D, G#=Ab. Je to logické, mezi C a D je vzdálenost jednoho tónu a když tón C zvýšíme o dva půltóny, bude znít stejně jako tón D. Tomuto se říká enharmonická záměna - tóny zní stejně, jde o tentýž tón (nebo akord), ale může mít více názvů.

Přejít na další kapitolu: Vysvětlivky k hmatům
Tip:  VIDEO ŠKOLY
online a zdarma zde
Registr-odcizenych-veci.cz



Inzerce :

-  Vložit nový inzerát


Hledám manažera,kytaristu a bubeník
Ahoj hledám celou kapelu a manažera sem ze Svatavy pište já budu rád :-) ...

hledám kapelu
mám vlastní písně, texty a hledám muzikanty, kteří se nebojí hledat, improvizovat a naplno hrát, styl si přizpůsobíme. lokalita Praha (doj ...

Brno, Hledáme basáka i bubeníka
Zpěvák a kytarista (s doprovodným zpěvem), hledají BASÁKA a BUBENÍKA pro vlastní tvorbu. Chceme hrát funk rock, alternativní rock. Máme spo ...

Hledá se kytarista Ostrava - okolí
Parta starších muzikantu hrající převzaté věci od českých rockových kapel hledá sólového kytaristu na různé akce zábavy a pod. ...

Kytara + zpěv, basa - BRNO
Ahoj :) Hledáme šikovného kytaristu a zároveň zpěváka + basáka do naší kapely.Věk něco okolo 15-17 let.Hrajeme HardRock.Zkušebnu si budem ...

Akordy + aranže
Ahoj, kdo občas pomůže diletantovi najít akordy a vymyslet jednoduchou aranži - kytara, blues. Za úhradu samozřejmě :-) ...



Zobrazit celou inzerci


Všechna práva vyhrazena © skytarou.cz 2009 - 2014
Kontakt


Vložte si odkaz na tento
server do svých stránek: zde