Levá ruka - držení kytary
Co se týká držení levé ruky na kytaře je třeba si ihned z počátku uvědomit, že samo držení levé
ruky velmi významně ovlivní úroveň a výraz vaší hry. Při nesprávném držení buď vůbec, nebo jen obtížně
zahrajete některé akordy, podhmaty, přehmaty, skluzy ap. a tím pádem je podvědomě
budete používat méně, případně vůbec.
-
Poloha levé ruky při hře
konce prstů směřují kolmo na hmatník, palec tvoří
oporu ve středu (nebo jen lehce nad středem) zadní části krku.

- Prsty se přikládají jako kladívka
kolmo na struny, aby při stisku jedné struny netlumily i struny sousední. Toto se
samozřejmě netýká případů, kdy chceme některé struny tlumit záměrně - např. vybrané akordy ve vyšší poloze ap.
- Palec
se opírá o zadní část krku zhruba v polovině jeho šíře,
proti prostředníčku levé ruky.
-
Někteří začínající kytaristé
(zvláště u el. kytary) budou možná řešit dilema zda ve stoje zavěsit kytaru
výše na těle a dostat se pohodlně na všechny hmaty, nebo povolit popruh a kytaru pustit
frajersky nízko k pasu - což jistě vypadá zajímavě, ale omezuje to hru. Můj osobní názor je ten,
že v začátcích je dobré učit se s levou rukou klasickým způsobem , spíš výše na těle, palec schovaný a později si můžete
držení uvolnit podle svého - má to tu výhodu, že pokud potřebujete zahrát nějakou obtížnější pasáž,
držení si přizpůsobíte podle potřeby, protože to budete umět.
Příklad odlišností v držení:
Zde palec přesahuje na hmatník. Kytaristé si takto ulehčují hraní doprovodu, ale v této poloze je možné
ale jen omezeně používat malíček, který je fyziologicky blokován v pohybu. Proto když se teprve učíte, vyhněte se tomuto držení. Ovšem z druhé strany
je tato poloha palce použitelná např. při vytahování tónů (z důvodu opěry pro vhodné rozložení sil v dlani),
což se využívá zejména na el. kytaře, nebo v případě kdy palcem doplňujete nějaký akordový hmat, např. akord
D s basem F# ( značí se D/F#).
Mnozí hráči a mnohdy i vynikající kytaristé, si výše uvedeným držením ulehčují při hře běžného doprovodu a jednodušších sól , zejména pokud mají kytaru zavěšenou níže na popruhu.
Nenechte se však zmýlit - oni umí v případě potřeby přejít do správného držení v exponovaných místech. Pak by toto držení zásadní chybou nebylo, ale pro začátek, jak jsem již
psal výše, vám tuto variantu (či níže popsané chyby) rozhodně nedoporučuji, i když vám toto držení možná bude zpočátku připadat přirozenější a jednodušší!
Toto je příklad tzv. "Houslového držení". Zde je hlavní problém s rozložením opěry při hraní.
Protože palec není proti prstům, dochází zde k páce mezi prsty a palcem. Výsledkem je obtížnější hra a
, dřívější únava ruky (hlavně při sólech) a ruka může začít občas bolet - což je špatné znamení.